Friday, July 26, 2013

Menarik tentang Kopi Robusta

Assalammualaikum~

Mungkin ada yang xtahu mengenai kopi Robusta ni, so di sini saya nak share sikit pasal kopi ni.

Kopi Robusta ni ditemui pada 1870-an di Kongo. Pokok Robusta merupakan tanaman yang tumbuh pada ketinggian rendah, tahan kelembaban dan lebih tahan terhadap penyakit dibandingkan kopi Arabica. Robustas matang dalam waktu sekitar setengah dari waktu yang diperlukan kopi Arabica dan menghasilkan hampir dua kali lebih banyak buah kopi.





Kopi robusta dikenal dengan rasa lebih neutral dan mempunyai aroma kopi yang lebih kuat. Aroma yang keluar bahkan sampai menusuk hidung. Hah, dasyat tak.. hehe dengan kadar kafein yang lebih tinggi daripada kopi seperti kopi arabika, kopi robusta menguasai 1/3 produksi kopi dunia. Sebabnya, kopi robusta lagi senang untuk perawatan dan murah. So dengan itu, harga untuk pasaran untuk kopi robusta lebih murah.



 Dan antara khasiatnya pulak, untuk mencegah keracunan tempe Bongkrek iaitu sejenis tempe dari jawa tengah yang sering menyebabkan keracunan makanan, biarpun pengeluaran tempe ni sudah dilarang tapi masih ada lagi yang menjual dengan senyap-senyap sebab rasanya yang digemari. Wah, macam lari topik utama dah, antara khasiatnya lagi adalah untuk ubat batuk, tonik dan air kencing julap.

No comments: